Accepteer Cookies?
Provided by OpenGlobal E-commerce

Maak je Bedrijf meer waard in 6 eenvoudige stappen

Bent u al overtuigd dat u dit boek moet hebben? Dan kunt u het boek via de onderstaande link bestellen. Bent u nog niet overtuigd, lees dan verder.

Snel & effectief zelf aan de slag met winstverbetering, waardecreatie en waardering

In ‘Maak je bedrijf meer waard’, worden de kennis en ervaring van beursgenoteerde bedrijven en het grootbedrijf inzake winstverbetering, waardecreatie en waardering toegankelijk gemaakt voor ondernemers en managers van MKB-bedrijven.

In een aantal eenvoudige stappen wordt uitgelegd hoe (financiële) waardering werkt en hoe bedrijven winstgevender en waardevoller kunnen worden. Er is aandacht voor de uitdagingen bij groei, het vermijden van management en persoonlijke valkuilen en wat er van belang is bij het in de etalage zetten van een bedrijf bij financiering of verkoop. Het boek biedt met behulp van een zes stappenplan daarvoor alle instrumenten.

‘Maak je bedrijf meer waard’ is het basisboek voor elke ondernemer die wil weten wat de huidige waarde van de onderneming is, op waardecreatie wil sturen en ter zijner tijd zijn/haar bedrijf voor een goede prijs wil verkopen. Het boek bevat herkenbare cases, zelftoetsen, verhelderende illustraties en praktische rekenvoorbeelden. Ondernemers en beginnende ondernemers kunnen hierdoor snel inzicht krijgen in succesfactoren van renderend ondernemerschap.

Het boek geeft onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe werkt waarde en waardering voor ondernemingen?
  • Welke uitdagingen hebben ondernemers bij doorgroei?
  • Hoe zorg je dat ondernemen leuk blijft en energie geeft?
  • Wanneer loont het de moeite om door te groeien of te verkopen?
  • Hoe zorg je dat je zo veilig en snel mogelijk van A (waarde nu) naar B (hogere waarde straks) komt?
  • Hoe zorg je dat je bedrijf straks ook een goede waardering én prijs oplevert bij verkoop?

Uitgever Pearson Education, Amsterdam 2008, 1ste druk mei 2008, 2de druk september 2009, derde druk februari 2010.

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Waardering voor waardering

Kern van dit hoofdstuk:

  • Waarde en waardering zijn subjectief.
  • Weten wat voor jou van waarde is helpt om waardevolle keuzes te maken.
  • Je bent niet alleen, en de waarden van anderen spelen altijd in meer of mindere mate mee.
  • Weten wat voor anderen waardevol is helpt om je bedrijf meer waard te maken.
  • Er bestaat geen absolute waarde of waardering van een onderneming.

Weten welke aspecten van je bedrijf belangrijk zijn voor jou, helpt om belangrijke keuzes op een goede manier te maken. Er bestaat geen absolute, onweerlegbare waarde of waardering van een onderneming; het is afhankelijk van diverse factoren en de subjectieve belevenis van de ‘waardeerder’. Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoeveel je bedrijf waard is en hoeveel het waard zou kunnen worden? Uit onderzoeken in Nederland blijkt dat meer dan 80% van de ondernemers niet weet hoeveel hun bedrijf waard is. En dat is jammer, omdat voor de meest ondernemers hun bedrijf zowel de bron van dagelijkse inkomsten als ook de belangrijkste bron van hun pensioen is.

Hoofdstuk 2 Waardering in klinkende munt

Kern van dit hoofdstuk:

  • De zeven basisprincipes van een waardering.
  • Zet je corporate finance bril op.
  • Geld nu is meer waard dan geld in de toekomst.
  • Voor niets gaat de zon op.
  • Een belangrijke keuze: ga je voor korte- of langetermijnwinstmaximalisatie.
  • De omloopsnelheid van geld telt mee.
  • Waarde van een bedrijf in zes eenvoudige stappen bepalen.

In het vorige hoofdstuk hebben we gekeken naar de zachte kant van waardering. In dit hoofdstuk gaan we kijken hoe een bedrijf wordt gewaardeerd vanuit een financieel oogpunt: de harde kant van waardering.

Als je de zelftoetsen in dit hoofdstuk maakt, ben je na dit hoofdstuk in staat een basiswaardering te maken van je bedrijf en kun je tegenwicht bieden aan een corporate finance specialist.

Hoofdstuk 3 De levenscyclus van bedrijven

Kern van dit hoofdstuk:

  • De essentie van bedrijfsvoering.
  • Elk bedrijf heeft zijn eigen levenspad.
  • Stilstand is achteruitgang.
  • De Schijf van Vijf.
  • De belangrijkste uitdagingen bij groei.
  • Elke fase zijn eigen stijl: pionier versus rationeel.

Bedrijven opereren in een dynamische omgeving en zijn constant bezig zich aan te passen aan de eisen en verwachtingen van de markt. Elk bedrijf volgt zijn eigen levenspad in zijn eigen tempo en de directie kan op elk moment kiezen voor consolidatie of doorgroei. In dit hoofdstuk gaan we in op de uitdagingen bij transformatie.

Hoofdstuk 4 De valkuil van de ondernemer is de valkuil van de onderneming

Kern van dit hoofdstuk:

  • De zes petten van de DG’er
  • Elk pet zijn eigen rechten en plichten
  • De tien belangrijkste valkuilen
  • Hoe vermijd je de valkuilen?

De ondernemer speelt een aantal belangrijke rollen binnen het bedrijf. Bij groei van de onderneming zijn deze petten vaak niet meer tegelijkertijd te combineren. Groei is dus alleen maar mogelijk door bepaalde taken te delegeren. Het helpt om de verschillende functies, met bijbehorende taken, rechten en plichten, uit elkaar te trekken. Dan kan de ondernemer zelf bepalen welke rol wordt uitbesteed en welke hij of zij zelf blijft vervullen. Het vermijden van management en persoonlijke valkuilen in het managen van een bedrijf verkleint de kans op verspillingen. Hoe minder verspillingen, hoe meer rendement en hoe meer het bedrijf waard zal zijn.

Hoofdstuk 5 Investeren om te oogsten

Kern van dit hoofdstuk:

  • Ondernemen is afwegen van risico en rendement.
  • Een belangrijke keuze: optimalisatie, groei of verkoop.
  • Het recept voor optimalisatie of doorgroei.
  • Het recept voor verkoop.
  • Investeren in financiële marketing loont de moeite.

Ondernemen is constant afwegen wat de optimale uitvoerbare acties zijn om de winst van de onderneming te maximaliseren. Optimaal betekent voor de één maximaal rendement tegen acceptabel risico en voor de ander een acceptabel rendement tegen minimaal risico.

Risico en rendement kun je rationeel berekenen, maar emotioneel heel anders beleven. Op elk moment kan de ondernemer ervoor kiezen het bedrijf te optimaliseren, door te laten groeien of te verkopen. In dit hoofdstuk wordt voortgeborduurd op hoofdstuk 1 tot en met 4. Als je de zelftoetsen uit de eerdere hoofdstukken hebt gemaakt, kun je nu gaan oogsten.

Vroeg of laat zullen de wegen van de ondernemer en de onderneming scheiden; het bedrijf wordt verkocht of opgeheven. Op termijn is elke ondernemer dus een verkoper. Op tijd beginnen met financiële marketing kan een groot verschil maken in de waardering van je bedrijf.

Hoofdstuk 6 De kunst van het loslaten

Stilstand is achteruitgang, en achteruitgang leidt tot waardevernietiging. Om meer waarde te kunnen genereren moet je dus constant in beweging blijven, inspelen op trends en oude ziensen werkwijzen kunnen inruilen voor nieuwe. Dit betekent dat je als ondernemer regelmatig geconfronteerd wordt met de ‘kunst van het loslaten’. Dit gebeurt op een aantal vlakken:

  • De eerste keer dat je niet meer in je eentje alles doet.
  • Bij het in dienst nemen van de eerste werknemer.
  • Bij het aantrekken van nieuwe managers.
  • Bij het toetreden van nieuwe directeuren.
  • Bij het toetreden van nieuwe eigenaren.
  • Bij het toelaten en vertrouwen op externe partijen (adviseurs).
  • Bij het toelaten van externe financiers (banken en aandeelhouders).
  • Bij het reorganiseren van het bedrijf bij transformatie.
  • Bij het vertrouwen op interne experts.

Uiteindelijk moet de onderneming ook zonder jou verder kunnen gaan!